Chladící soustava motoru

Vhodná teplota

Kdyby motor neměl potřebné chlazení, tak by jeho teplota stoupala, což by nakonec neskončilo vůbec dobře. Jednoduší variantou je chlazení vzduchem, kdy má blok motoru kolem sebe žebra, kam se odvádí teplo. Zároveň na ně při jízdě proudí vzduchu, čímž se ochlazují. Lepších výsledků dosahuje chlazení kapalinou. Kapalina nám proudí hlavou a blokem motoru, přičemž zde se pochopitelně zahřívá. Nezůstává však stát na místě, protože díky vodní pumpě putuje do chladiče.

maska Mercedesu

Zde se děje opačný proces, protože se zase ochlazuje. Chladič je umístěn před motorem a přední maska má takový tvar, aby zajistila proudění dostatečného množství vzduchu. Aby celý systém fungoval i v zimě, tak musíme mít nemrznoucí kapalinu. Kdyby voda zamrzla, tak v hlavě motoru bývají zátky, které vyskočí, aby nedošlo k poškození motoru. Samozřejmě dobrá chladící kapalina nezpůsobuje korozi kovových součástek a poškození gumových hadic.

Pomoc ventilátoru

Když je celý systém v pořádku, tak se při běžné jízdě nemusíme obávat, že bychom uvařili motor. Může se však stát, že nám třeba praskne hadice. Kapalina vyteče ven, takže samozřejmě nemůžeme pokračovat v jízdě. Závad však může nastat více. U motoru s větším nájezdem se totiž může stát, že začne propouštět vodní pumpa. Proto se doporučuje měnit ji zároveň s rozvody, abychom snížili riziko této situace. Systém však obsahuje i elektrickou součástku a to ventilátor.

veterán Ford

Ten žene vzduch na chladič, ve kterém se chladí kapalina. Když jedeme třeba do velkého kopce v letním pařáku, tak ventilátor dost pomůže. Výhodou je, že může pomáhat chladit při volnoběhu, kdy nemáme žádný proud vzduchu. Nový se dá snadno zakoupit, přičemž můžete jej nalézt dle kódu. Pro koncernové vozy je 1k0959455fb Woocar. Tato součástka něco stojí, ale pro správný chod motoru je skutečně potřebná.